توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, August 4, 2009

روایت تاریخی برج مادر نادر

در شهر لار و در گوشهُ شرقی قلعهُ اژدها پیكر ، ساختمان گنبد‍ي چهار ضلعی وجود دارد كه به زبان محلّی آن را برج ننه نادر یا مادر نادر می گویند . این بنا از بخش های مختلف شهر به خوبی دیده می شود . از تاریخ ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست ، اما شواهد و آثار نشان می دهد كه پایه های این بنای عظیم هم زمان با بنای قلعهُ اژدها پیكر ساخته شده و احتمالاً ساختمان برج دیده بانی بزرگی بوده كه از فراز آن كلّیهُ مسیرهای ورودی شهر كنترل می شده است . درمتن های دورهُ صفویه از برج كیخسروی بر فراز شهر یاد شده كه احتمالاً منظور نویسندگان آن متن ها بنای مذكور است .

در دربارهُ دلیل نام گذاری این برج و انتساب آن به مادر نادرشاه روایتی در یك نسخهُ خطی ، به نام منتخب التواریخی ،نوشتهُ حبیب الله انصاری لاری اشكنانی آمده است كه عیناً نقل می شود :

«‌ در سال دوم از حكومت میر حمد خان لاری ، نادرشاه لشكری به سوی لارستان سوق دادی كه مالیات سنوات گذشته را از عاملین بگیرد ، اهالی لار، به جهت رفع این شر از خود حیله ای ورزیدند و آن این بود كه چون مادر نادرشاه تازه فوت كرده بود گنبدی كه الحال مشهور به گنبد مادر نادر است بنا گذاشتندی و آن گنبد را سیاه پوش كردندی و اقامهُ عزاداری نمودندی . سركردهُ قشون نادری جویای آن عزا و سوك از اهالی شدی ،‌گفتندی كه در تمام این مدت ما در ماتم مادر نادرشاه مشغول تعزیه داری هستیم ، رئیس قشون چون این اخلاص از لاریها نسبت به پادشاه یافتی از خراج و مالیات چندین سالهُ ایشان در گذشتی و عفو كردی »

No comments: