توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Wednesday, August 26, 2009

لارستان از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی

فتحعلی خان گراشی ، حاكم لارستان در دورهُ قاجار ، در حكومت سی و چند سالهُ خود طرح های عمرانی بسیاری را به پایان رسانید كه تعمیر بازار قیصریهُ لار، ساختن كاروان سراهای متعدد شهری و جاده ای درمسیر لار به بندرعباس و بندرلنگه و شیراز از آن جمله است . امنیت راه ها باعث رونق تجارت شد . بازرگانان لارستانی در این زمان بیشترین سود را بردند . برای حفظ قدرت و ثروت خود « انجمن تجّار لاری » را تأثیس كردند .

ریاست انجمن به عهدهُ فردی به نام حاج علی لاری بود كه بعدها نخستین نماینده ای بود كه از این منطقه به مجلس شورای ملی راه یافت و به همین دلیل به « حاج علی وكیل »‌ معروف شد .( وثوقی ، 1375 ، ص 69)

فتحعلی خان گراشی كه قدرت سیاسی خود را در معرض خطر می دید با اعضای انجمن به مخالفت برخاست و تمام تلاشش را برای محدود كردن اختیارات آن به كار برد . در اواخر سال های حكومت فتحعلی خان ، بین او و « انجمن تجّار »‌ اختلافات شدیدی بروز كرد. دامنهُ اين اختلاف به تدريج بالا گرفت و باعث واكنش شديد بازرگانان محلّی شد . تجّار لارستان در اندیشهُ مبارزهُ جدی با حاكم شهر برآمدند . آنان به این نتیجه رسیدند كه با دعوت عالم روحانی قدرتمند به لارستان و حمایت همه جانبه از اومی توانند در مبارزه با حكام منطقه پیروز شوند ، از این رو در سال 1309 ق هیئتی از تجّار به ریاست حاج علی لاری به نجف اشرف رفتند . ( مهاجری ، 1370 ، ص 6) آنان پس از مذاكرات بسیار موفق شدند نظر مساعد آیت الله سید عبدالحسین لاری را برای مهاجرت به لارستان جلب كنند و او در سال 1309 ق وارد لار شد . ( مهاجری ، 1370 ق ، ص 16 )

تأثیس حوزهُ علمیه و انتشار رساله های سیاسی در مخالفت با پادشاه وقت ایران ، از نخستین اقدامات آیت الله لاری در بدو ورود به این منطقه بود . ( لاری ، 1314 ق ،ص ) رفتار انسان دوستانهُ او با مردم باعث شهرت و محبوبیت او شد و سیل مشتاقان و دوستداران او به سوی لار سرازیر شدند . ( حمل المتین ، 1327 ق ، ص 1 ) هنوز چندی از ورود « سیّد » نگذشته بود كه فتحعلی خان گراشی حاكم قدرتمند لارستان از دنیا رفت ( وقایع اتفاقیه ، 1376، ص 472 ) و درگیری های خانوادگی میان فرزندان او برای تقسیم میراث پدر آغاز شد . ( وثوقی ، همان ، ص 59 ) .

اختلافات و خصومت ها بین بازماندگان حاكم لارستان آن چنان بالا گرفت كه آنان را از پرداخت به رقبای خود غافل ساخت . از آن پس انجمن تجّار لار روز به روز قدرت بیشتری یافت تا آنجا كه در آستانهُ انقلاب مشروطیت ، اعضای این انجمن قدرتمندان بلامنازع منطقه شدند . خان های لارستان كه قدرت مقابله با نیروی عظیم مردم و تجّار را نداشتند ، خود را موافق انقلاب نشان دادند و از تصمیمات انجمن ولایتی لارستان پیروی كردند . از نخستین شهرهایی كه انجمن های ولایتی در آن تشكیل شد لار ، بندرلنگه و بندرعباس بود كه زیر نظر مستقیم آیت الله سید عبدالحسین لاری اداره می شدند . او با تشكیل دسته های نظامی و پرداختن مواجب آنان امنیت راه های منتهی به شهر را تأمین و قوانین شریعت را در محاكم اجرا می كرد . نیروهای وفادار به سید نظم و انظباط خاصی داشتند و خود را فدایی او می دانستند .

در سال های انقلاب مشروطیت ، شهر شیراز صحنهُ درگیری و جنگ بین نیروهای مشروطه خواه به رهبری انجمن اسلامی و نیروهای مستبدان به رهبری محمدرضا خان قوام الملك بود . ( روزنامهُ مظفری‌ ، ، ص 6 ) از آن جایی كه مشروطه خواهان قدرت چندانی نداشتند ناگزیر از سیدعبدالحسین لاری و مجاهدین لارستان تقاضای كمك كردند ، ( روزنامه مجلس شورای ملی ، سال اول ، ص 107 ) تا بتوانند با مستبدان روبه رو شوند . این دعوت را « سید لاری » پذیرفت و به اتفاق صدها نفر از مجاهدان جنوب ، برای كمك به مشروطه خواهان ، از لارستان به سمت شیراز حركت كرد و در میان استقبال با شكوه مردم شیراز وارد آن شهر شد . تمامی نیروهای « سید » به تفنگ و دیگر سلاح مجهّز بودند كه این امر مایهُ تعجب و شگفتی « شیرازیان » شد .

No comments: