توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, August 4, 2009

غارت

حملهُ نیروهای دولتی درسال 1327 ق به لار ، با قتل و غارت و خرابی بسیاری همراه بود و از این رو در افواه مردم محلّی به سال غارتی مشهور شده است . سید علاءالدین مورّخ لاری، كه خود از نزدیك شاهد این ماجرا بوده ، نوشته است :

«‌ نصرالدوله قوام الملك وقت را غنیمت دانسته و با جلب نظر محمد علی شاه به طرف لارستان حركت نمود . او با عدهُ چند هزار نفری با توپ و جهازات سنگین از راه « بنارویه » به « لار» رسید و آن جا را محاصره كرد . با وجودی كه شهر از قشون ملی كه به اطراف پراكنده شده بودند خالی بود . مع الوصف مردم كوچه و بازار و زنان و كودكان از شهر دفاع كرده و بامستبدین جنگیدند . ولی طولی نكشید كه قشون استبدادی لار را تسخیر كرده و مدت شانزده روز غارت و قتل عام كردند و اموال مردم و مال التجاره تجّار به وسیلهُ شتر والاغ از لار حمل به دیگر شهر ها می كردند . تجّار را داغ می كردند تا پول طلا و نقره و زینت آلاتی كه پنهان كرده بودند اقرار كنند بسیاری از كودكان و زنان در این حملات كشته شدند و بعضی از تجّارٍ شهر را سر بریدند و همهُ اموال مردم در شانزده روز به كلی غارت شد و مردم بی خانمان و آواره به اطراف لار می گریختند »‌ ( روزنامهُ لارستان ، 1332 ، ص 2 )

در نامه ای كه یكی از اعضای « انجمن وطن خواهان بندرعباس »‌ به روزنامهُ اصلاح ، چاپ بمبئی ، با عنوان « واقعهُ موحشهُ لار » نوشته ، آمده است :

«‌ نصرالدوله قوام الملك در چهاردهم ماه ربیع الثانی چهار قریه از قراء لار به توپ خراب نمود و تمام قتل و غارت كرده و از آنجا حركت كرده ناگهان خود را به لار رسانید . روز پنجشنبه نیمه ماه تا روز هفدهم لار را با توپ خراب و تمام رجال آن را مقتول و زنان را اسیر و اموال تاراج كرد . و الان مدت دوازده روز است كه شب و روز كار آنها خرابی است . آنچه باقی مانده بود زیرا آوار رفته و مردم از شدت گرسنگی هلاك می شوند هر چه می خواهیم قدری آذوقه به آنها برسانیم چون تمام طرق را بسته اند . » ( چاپ نبئی 1327 ق ، ص 2 )

از سال 1327 تا 1332 ق ، لارستان شاهد آشوب ها و ناامنی های گسترده ای بود . در این شرایط سخت و طاقت فرسا مجاهدان لارستان قادر به ادامهُ فعالیت نبودند و به تدریج پراكنده شدند . بعضی از سران نظامی « سید» نیز در درگیری های محلّی كشته شدند . در این وضعیت سید عبدالحسین لاری درسال 1332 ق با حملهُ نیروهای دولتی ناگزیر از لار به فیروزآباد مهاجرت و سپس از آن جا به جهرم نقل مكان كرد و تا پایان عمر در آن دیار به سر برد .

No comments: