توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, August 11, 2009

کشاورزی لارستان

اقلیم خشك لارستان و پایین بودن میزان بارندگی سالیانه امكان برداشت محصولات كشاورزی را به حداقل رسانیده است . با این همه از لحاظ وسعت زمین های كشاورزی ، این شهرستان با سطح زیر كشت 51661 هكتار در حدود 4/7 درصد زمین های كشاورزی استان فارس را دارا است ( یادگار فرد 1376، ص 22) . گندم ، جو ، خرما ، صیفی جات و پنبه از جمله محصولات منطقه است كه بیشتر آن در دو منطقهُ كشاورزی بخش جویم در شمال شرقی و درز و سایبان ( ( dorz-o-s ā yab ā n در جنوب شرقی آن كاشت می شود . گندم ، محصول اول آن است كه سی هزار هكتار از زمین های كشاورزی به آن اختصاص دارد و در سال زراعی 1382هزار تن برداشت می شود ، كه در سال های پرباران این رقم تا چهار برابر افزایش می یابد . در سال 1361ش به دلیل بارندگی فراوان در منطقه درز و سایبان 120 هزار تن گندم تولید شده است ( گزارش سالینانهُ مدیریت كشاورزی ، 1361ص5 ) .

1590 هكتار از مزارع زیر كشت محصولات جالیزی از قبیل كنجد ، ذرت دانه ای ، پنبه و انواع سبزی است .

از بین محصولات درختی ، خرما دارای اهمیت بسیاری است و 55 درصد از مساحت باغ های میوه به كشت آن اختصاص دارد و سالانه حدود سه هزار تن خرما برداشت می شود . پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین و لیموترش نیز از دیگر محصولات درختی لارستان است . ارزش كل محصولات سالانه و دایمی این شهرستان در سال 1373 ش مبلغ 37/739میلیون ریال برآورد شده است ( گزارش اقتصادی ، 1366 ، ص 3 )

No comments: