توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Wednesday, August 26, 2009

لارستان در عصر صفویه

امرای لارستان تا سال 1010 ق به استقلال حكومت كرده اند . با روی كار آمدن صفویان و در دورهُ حكومت شاه اسماعیل و شاه تهماسب ، امیر لار با پرداخت خراج و ایجاد روابط اقتصادی مناسب با شاهان صفوی ، موقعیت خود را حفظ كرد . ( وثوقی محمد باقر ، خنج ، نشر خرم ، 1372 ، ص 66 )

اما پس از به سلطنت رسیدن شاه عباس اول ، وضعیت جنوب ایران دچار دگرگونی شد . در این دوران استعمارگران پرتغالی جزیرهُ آباد و پر رونق هرموز را در دست گرفته بودند . شاه عباس كه از اهمیت این منطقه و راه های تجارتی آن آگاه بود تصميم به تصرّف نواحی اشغالی و رونق بخشيدن به راه های تجارتی جنوب گرفت . او برای رسیدن به سواحل خلیج فارس ناگزیر بود نظر مساعد امیر لارستان را جلب كند . شاه ابراهیم لاری در این دوره حاكم لارستان بود و بنا به دلایل نامشخص روابط چندان خوبی با شاه ایران نداشت . شاه عباس كه برای سامان دادن به وضعیت فارس به شیراز آمده بود ، با بی اعتنایی و بی توجهی حاكم لار مواجه شد .( اسكندربیگ منشی ، همان ، ص 993 )

در همین دوره یكی از مسافران اروپایی نیز از امیر لارستان ، به سببِ مصادرهُ‌ اموالش ، به شاه ایران شكایت برد .( فلسفی ، 1375 ، ص 1086 )

این عوامل و شرایط باعث شد تا در سال 1010 ق ، الله وردی خان والی فارس مأمور فتح لارستان شود . ( منجّم ، همان ، ص 239 ) سپاه فارس در این سال با تعداد بسیار زیادی سرباز و مهمّات ، پس از درگیری های طولانی و خسته كننده ، در مسیر حركت خود قلعهُ شهر لار را به محاصره درآورد . امیر لار و مردم شهر به این قلعهُ مستحكم پناه بردند و اطمینان داشتند كه سپاهیان مهاجم قادر به فتح آن نخواهند بود . الله وردی خان به خوبی از این موقعیت آگاهی داشت و در اندیشه بود تا امیر لار را به تسلیم وادارد . از این رو با دادن وعده های فریبنده به بعضی از سران شهر و هم چنین پیشنهاد مصالحه با شاه ابراهیم لاری و تضمین سلامتی او و یارانش باعث شد كه امیر لار برای مذاكره از قلعهُ اژدها پیكر خارخ شود . الله وردی خان ، با زیر پا نهادن و عده های خود ، شاه ابراهیم لاری را دستگیر و همراهانش را به بند كشید و قلعه را به تصرف سپاهیان خود درآورد . ( منجّم ، همان ، ص 241 )

او ضمن به دست آوردن غنایم بسیار ، حاكم لار و سران وفادارش را به نزد شاه ایران در بلخ فرستاد . شاه عباس با امیر لار به سردی رفتار كرد و پنهانی دستور داد كه او را بكشند ( دلاواله ، 1380 ، ص 1153 ) .

این دستور ،‌ هنگام بازگشت آخرین امیر مستقل لارستان در مسیر شیراز به لار به اجرا درآمد و پس از آن منطقهُ وسیع تحت حكومت امرای لارستان ، كه به میلادیان مشهورند ، زیر نظر الله وردی خان قرار گرفت . با تصرّف لار و سپس هرموز مسیرهای تجاری مركز ایران به طرف خلیج فارس پر رفت و آمد شد و لار و نواحی اطراف آن از این موقعیت سود برد .

در دورهُ صفویه جاده های كاروانی‌ كه از بندرعباس به اصفهان می رفت ، از لارعبور می كرد . از این رو كاروان سراها و رباط ها و آب انبارهای بسیاری در مسیر لار به بندر عباس و شیراز ساخته شد واین جاده به شاهراه ارتباطی ایران تبدیل شد . ( فلسفی ، 1342 ، ص 257 ) حاكم لار بنا در بخش های جنوبی كشور را تحت كنترل داشت و امنیت آن نواحی را تأمین می كرد . ( فلور ، ویلم ، ص ) منطقهُ لارستان در اواخر عصر صفوی ،‌ به دلیل ضعف مركز و عدم نظارت دقیق ، در معرض تاخت و تاز « بلوچان » و « افغان ها » قرار گرفت . ( فلور ، ویلم ، ص )

مقاومت شدید مردم نیز مانع پیروزی سپاهیان اشرف افغان نبود و شهر به تصرف آنان درآمد . ( مورخ لاری ، 1371 ، ص 150 ) حاكمیت افغان ها بر شهر لار چندان دوامی نداشت و با ظهور نادر شاه افشار مردم لار ، با شورش گستردهُ خود ، افغان ها و مهاجمان دیگر را از شهر بیرون راندند . یادگار نبرد خونین مردم محلّی با نیروهای محمود افغان در چند كیلومتری شهر لار ، مسیر جادهُ‌ لار شیراز ، محلّی كه به پشت سنگر ( poštea-e sangar ) مشهور است ، هنوز هم دیده می شود . ( اشكنانی ، همان ، نسخه خطی) باشكست نیروهای افغان دورهُ حاكمیت نادر شاه آغاز شد . بناها وآثار بسیاری از عصر صفویه در شهر لار و مسیرهای تجاری آن بر جای مانده است كه بازار قیصریه ، كاروان سرای باجگاه ، كاروان سرای هرمود ، كاروان سرای بریز ، كاروان سرای بنارویه و ده ها آب انبار و كاروان سرای دیگر از آن جمله است .

No comments: