توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, July 14, 2009

فرهنگ

لارستان ، عنوان کلي ناحيه اي در جنوب استان فارس است ، که به دليل واقع شدن در پس کرانه خليج فارس ، اهميت خاصي دارد.
اين منطقه به دليل وضعيت جغرافيايي اش از گذشته هاي دور،محل زندگي مردم کشورمان بوده و به همين دليل ، شناخت لارستان به معناي شناخت زندگي ويژه يک بخش از هويت گسترده کشور ما به شمار مي آيد.
لارستان به دليل نزديکي به خليج فارس و سواحل آن ، موقعيت تجاري و ترانزيتي بسيار خوبي دارد و از اين رو، بيشتر تجارت مردم لارستان با نواحي جنوب هندوستان بخصوص دکن بوده و در تاريخ ، نام بسياري از بازرگانان لاري ساکن و مقيم هند نيز آمده است.
اين بازرگانان از قرن هفتم تا يازدهم هجري قمري قسمت اعظم صادرات اسب و کمان و کالاهاي ديگر از خليج فارس به هندوستان را برعهده داشته اند.
اين مردم براي آن که انحصاري بودن فعاليت خود را به مردم منطقه و کشورهاي ديگر نشان بدهند، ابتکارات متعددي را مورد توجه قرار مي دادند.
از جمله اين ابتکارها، ضرب سکه انحصاري و عجيب موسوم به سکه لاري است. اين سکه از قرن هشتم تا دهم هجري قمري در لار ضرب شده و در نواحي جنوب ايران و بنادر مختلف خليج فارس و اقيانوس هند رواج داشته است.
عجيب بودن سکه به سبب شکل آن است که مفتولي از نقره خالص به شکل قلاب از وسط تا شده و 2 طرف آن مهر حکومت حک شده است.
اکثر گردشگران خارجي از جمله هندي ها و پرتغالي ها به اين سکه عجيب در سفرنامه خود اشاره کرده اند. يکي ديگر از ويژگي هاي منحصر به فرد زندگي در لارستان ، وجود درخت کنار است.
بخش عمده اي از پوشش گياهي لارستان درخت سدر است که در زبان لاري کنار ناميده مي شود. کنار درختي هميشه سبز است و ميوه آن مصرف خوراکي دارد، اين درخت در نزد مردمان جنوب تقدس دارد.
به آن پارچه هاي سبز و رنگارنگ مي بندند و در جوار آن شمع روشن مي کنند. از قطع آن خودداري مي ورزند. در قديم اگر نوزادي تا 6 روز مداوم گريه مي کرد، برگ کنار را در هاون مي کوبيدند و آب آن را به او مي خوراندند و معتقد بودند با اين عمل ، روح نوزاد آرامش مي يابد.
سفره عقد را با برگ کنار تزيين مي کنند. چهاردهم آذر هر سال فرزندان براي مادران خود تخم مرغ آب پز تهيه مي کنند، که به تخم مرغ تيرماه مشهور است و مادر براي سلامت فرزندانش آن را مي خورد.
چنانچه مادر نتواند تخم مرغ ها را بخورد، در ازايش بايد به تعداد فرزندانش ميوه کنار نارسي بخورد. مردم معتقدند که اين عمل موجب سلامت و شادي فرزندان خواهد شد. مردم لارستان براي حفظ آثار تاريخي اهميت و ارزش فراواني قائلند.
برفراز کوهي مشرف به شهر قديم لار معبدي است که مردم آن را قدمگاه مي نامند. چاهي که از صخره هاي سنگي تراشيده شده است ، محل اصلي اين معبد است.
مردم محلي در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه با پيمودن شيب تند کوه خود را به قدمگاه مي رسانند و با روشن کردن شمع و بستن دخيل به راز و نياز مي پردازند.
آنان که آرزويي در دل دارند، خود را بر سر چاه قدمگاه مي رسانند و با انداختن قند به داخل آن ، پوششي بر سر مي کشند و به تماشاي سطح آب مي نشينند و معتقدند در صورت برآورده شدن نذرشان ، تحقق آن را در سطح آب چاه مشاهده خواهند کرد. تماشاي سطح آب درحالي صورت مي پذيرد، که چادري بر سر و صورت فرد کشيده مي شود، تا در تاريکي ايجاد شده ديد بهتري پيدا کند.
بناها و ساختمان هاي پيرامون اين معبد، متعلق به دوران ساساني است که اين بناها نشانگر قدمت تاريخي اين منطقه است.
مردم منطقه به بهانه انجام مراسمي از نمونه مراسم ياد شده از تخريب اين آثار تاريخي جلوگيري کرده اند. از جمله ويژگي هاي زندگي مردم لارستان ، گوناگوني و تنوع شيريني و تنقلات و غذاي اين منطقه است.
شيريني هاي گوناگون محلي را در فصول مختلف سال و همچنين مناسبت هاي مذهبي ، زنان و دختران هنرمند، به بهترين شکل تهيه و عرضه مي کنند. معروف ترين شيريني لار که ضمنا سوغاتي اصلي اين منطقه محسوب مي شود، يک نوع شيريني حلوايي به نام مسقطي است.
اين حلوا همان طور که از نام آن برمي آيد، منسوب به مسقط يکي از شهرهاي قديمي عمان است که تجار لارستان در رفت و آمدهاي تجاري به مسقط طرز پخت آن را فرا گرفته اند و قريب 150 سال است که اين حلوا بهترين سوغاتي و منحصر به فردترين سوغاتي لار محسوب مي شود؛ زيرا در سالهاي اخير در شهرهاي ديگر جنوب ايران نيز مسقطي تهيه شده ، اما هنوز موفق به ساخت حلوايي به کيفيت حلواي مسقطي لار نشده اند.
اين حلوا از شکر، نشاسته ، روغن ، گلاب ، زعفران ، هل ، خلال پسته و بادام ساخته مي شود. از مناطق ديدني و تاريخي لارستان مي توان به بازار قيصريه لار، برج تاريخي مادر نادر، منار دانيال يادگار تاريخي ملوک هرمز و باغ نشاط مقر حکومتي قديمي لارستان اشاره کرد.

No comments: