توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Sunday, July 19, 2009

کل آثار لار با توضیح مختصر

کل آثار لار با توضیح مختصر.

چند آثار باستانی دیگر بخش مرکزی :

کاروانسرای نو گلشن:

دو کاروانسرای مذکور در میدان اصلی شهر قدیم روبروی بازار قیصریه واقع شده است و متعلق به دوره صفویه است. کاشیکاری و آجر کاری زیبای آن حائز اهمیت است.

باغ نشاط ( موزه مردم شناسی) :

این بنا در ضلع شمالی خیابان ساحلی و در میان فضای سبز قرار گرفته و مقر حکومتی لار پس از از صفویه بوده است. بنا شامل سه طبقه است و گچ بری زیبا از ویژگی جالب بناست. زیر زمین این عمارت تبدیل به موزه گردیده است.

حمام نشاط:

در ضلع شمالی باغ نشاط بنای حمام متعلق به دوره صفویه است که شامل رخت کن، گرم خانه و خزینه آب سرد و گرم است. و نقوش گل وبلبل بصورت آهک بری بسیار زیبا خود نمایی می کند. فضای رخت کن تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.

آب انبار معتمد:

این بنا در شهر قدیم لار نزدیک حوزه علمیه قرار دارد. اثر متعلق به دوره صفویه می باشد و دارای 4 بادگیر و دهن شیر است که از ویژگی ممتاز بنا محسوب می شود.

پیر سرخ:

در جنوب غربی شهر قدیم لار در محله کوریچان واقع شده است. بنای هشت ضلعی که متعلق به دوران پیش از صفویه است ودارای حجاری زیبا و خطوط کوفی بنایی است.

ساباط کوی گاله:

این بنا در محله کوی گاله واقع شده و دارای پنج طاق وتویزه با کار بندی های ستاره در سقف می باشد و از مصالح سنگ و گچ درست شده است.

خانه محمودی:

این بنا در محله پیرغیب واقع شده است و از نوع پلان حیاط مرکزی و اطراف عمارت است. دارای سرداب و بادگیر وفضای اندرونی و بیرونی است. نقاشی های زیبا در دهلیز ورودی و اتاقها از ویژگی ممتاز

بناست.

چهار طاقی کنرو:

این اثرهمراه آب انبار و دیگر تاسیسات در حوالی براک واقع شده است و متعلق به دوره ساسانی است که از لاشه سنگ و گچ ساخته شده است.

حمام خور:

از بناهای دوره قاجاریه که در شهر خور واقع شده است و دارای فضای رخت کن. گرم خانه و خزینه است. کاربندیهای زیبا از ویژگی اثر محسوب می شود.

پیر درویش عالی:

این اثر در 6 کیلومتری جاده لار- بندر عباس واقع شده است. از بناهای قرون اولیه اسلامی است و دارای گنبد آناناسی همانند مقبره دانیال نبی در شوش می باشد.

کاروانسرای بست فاریاب:

این اثر در 20 کیلومتری جاده لار- بندرعباس در سمت راست واقع شده است. دارای پلان حیاط مرکزی و رواقهای اطراف آن می باشد.

کاروانسرای شاه عباسی بریز:

این اثر در 45 کیلومتری جاده لار- جهرم در روستای بریز واقع شده است و متعلق به دوره صفویه است دورتادور حیاط و اتاقهایی طاقی جناقی و جود دارد.

چشمه بنو:

در 90 کیلومتری لار و در منطقه حفاظت شده هرمود واقع شده است. نخلستان وانواع درختان را داراست. جبیر، کبک، تیهو، و گراز در این نواحی وجود دارد.

چشمه زاهد رستم:

در بخش مرکزی به فاصله 40 کیلومتری لار و در حد فاصل دهکویه و بریز قرار دارد که بدلیل نزدیکی به امام زاده زاهد رستم زائران زیادی دارد. نخلستان و درخت انار و کنار( سدر) و داروهای گیاهی انغوزه، آویشن و ... از رویشهای قابل توجه این مکان است.

چشمه میر ابراهیم:

در 4 کیلومتری لار قرار دارد و دارای نخلستان و درختان سر سبز می باشد و زائران فراوانی را پذیرا است.

چشمه مکوم:

چشمه لنبیرو وچشمه مادون، چشمه سارو در حوالی زاهد محمود در 110 کیلومتری لار قرار دارند.

چشمه زاهد محمود:

در 115 کیلومتری شرق لار قرار دارد و دارای درختان میوه ونخل می باشد.

چشمه لاور چرک:

در 85 لار در محوطه حفاظت شده هرمود قرار دارد.

برکه انجیره:

در 85 کیلومتری لار در عرصه منطقه حفاظت شده است زیستگاه جانوران و پرندگان است.

چشمه بست شاه غنی:

در 10 کیلومتری لار واقع شده است و دارای نخلستان است.

چشمه شم لور:

در 45 کیلومتری لار و در نزدیکی روستای کهنه علی آباد واقع است. دارای انواع درختان میوه و لیموو... ونیز امامزاده می باشد.

یخچالهای نمکی وگنبد نمکی:

یخچالهای نمکی در 40 کیلومتری در جنوب شرقی لار حوالی کرمستج واقع شده است. دو غار با استلاگمیت و استلاکتیک هایی از نمک مناظر زیبایی را خلق کرده اند.

گراش:

گراش یکی از بخشهای شهرستان لارستان واقع در استان فارس می باشد. شهر گراش در قسمت جنوب فارس و با فاصله 360 کیلومتری از شیراز و با فاصله 18 کیلومتری از لار واقع شده است.

آب انبارکل:

این برکه با شکوه ترین و بزرگترین آب انبار درایران است و در محله مصلا واقع شده است و در سال 1290 به همت حاج اسدا... دهباشی و به معماری حسن شیرازی ساخته شده است.

قلعه همایون دژ:

این قلعه نظامی متعلق به دوره اسلامی است. بر روی تل کلات قرار دارد که شهر گرداگرد آن توسعه یافته است و شامل چند باب خانه ، مسجد، حمام و آب انبارهای ساروجی است.

سد تنگاب(تک آو):

این اثر در 21 کیلومتری جنوب گراش واقع شده است و متعلق به دوره ساسانی است. که در زمان صفویه مرمت شده است.

مسجد آخوند:

این اثر در محله ناساک گراش است که در سال 1045 ه ق ساخته شده است. این بنا شامل: سالن اصلی، حیاط و شبستان است.

حسینیه اعظم:

این اثر در خیابان اصلی گراش در سالهای اخیر ساخته شده است. وسعت و بدون ستون بودن سالن ها، کاشیکاری نمای بیرونی، مناره ها و همچنین درهای معرق کاری شده این حسینیه از مشخصات بارز بناست.

خانه شکوه زاده:

این خانه در محله بازار گراش قرار دارد و سبک معماری قاجاری است. وجود یک ارسی آینه کاری شده، در ضلع جنوبی آن قرار دارد. این ارسی دارای هشت در چوبی معرق کاری شده با چوب، فلز و صدف است به شکل گل وبوته.

حسینیه سنگ آوی:

این اثر در محله ناساک گراش واقع شده است بنا متعلق به دوره قاجاریه است. دارای یک سالن روضه خوانی، ایوان بزرگ، بادگیر، آشپز خانه ، انباری و ظرف سنگی بزرگ u شکل در زیر طاق مقرنس کاری است.

صحرای باغ :

صحرای باغ یکی از بخشهای لارستان واقع در استان فارس می باشد که در ناحیه گرم وخشک ایران قرار دارد. مرکز آن عمادده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در قسمت جنوب استان فارس و با فاصله 475 کیلومتری از مرکز استان(شیراز) و با فاصله 100 کیلومتری لار واقع شده است.

مسجد جامع زروان:

در بخش صحرای باغ و به فاصله 55 کیلومتری لار قرار دارد. دارای طاق وتویزه و گچبری های زیباست و شبستان آن در زیر زمین واقع شده است. مناره آن باگچبری و رنگ آمیزی مزین شده است.

شاه قتال:

سید محمد ابوالفضل معروف به شاه سیف ا... قتال می باشد که در بخش صحرای باغ در فاصله 95 کیلومتری لار قرار دارد. پس از 24 نسل به امام موسی کاظم برمیگردد.

غاربنوو:

در بخش صحرای باغ و در فاصله 95 کیلومتری لار قرار دارد. دارای 21 حوضچه است که توسط آبی که از سقف چکه می کند پر می شود. درون غار چهار طاقی است و کتیبه به خط پهلوی که هنوز خوانده نشده است. احتمالا جهت انجام مراسم آیین میترائسم استفاده می شده است. غار متعلق به دوره ساسانی است.

اوز:

یکی از بخشهای شهرستان لارستان می باشد که در ناحیه گرم وخشک بیابانی قرار دارد. شهر اوز از لحاظ موقعیت جغرافیایی در قسمت جنوب استان فارس و با فاصله 230کیلومتری از مرکز استان(شیراز) 35 کیلومتری لار واقع شده است.

خانه سوداگر:

در 40 کیلومتری لار واقع شده است. قدمت آن قاجاریه است و از ویژگیهای آن اندرونی وبیرونی، سرداب وبادگیر و ارسی های رنگی و نقاشی دیواری است.

چهار طاقی محلچه:

این بنا در سمت چپ جاده خنج لار- برتپه معروف به تنب ساسان قرار دارد و متعلق به دوره ساسانی است و در ساخت این بنا از سنگ وگچ استفاده شده است.:

هفت برکه:

در 45 کیلومتری لار و 5 کیلومتری غرب اوز قراردارد. پلان بنا استوانه است و سقف آن گنبدی شکل و قدمت بنا صفویه است.

کاروانسرای سیفا:

در 45 کیلومتری لار و در غرب اوز قرار دارد. قدمت بنا صفویه است. پلان آن حیاط مرکزی واطراف اتاق است. مصالح به کار رفته در بنا سنگ لاشه وگچ است.

دریاچه هیرم:

دربخش اوز به فاصله 90 کیلومتری لار قرار دارد که همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر می باشد و در کنار دریاچه آبگرم هیرم نیز وجود دارد.

قلعه پرویزه:

این اثر مربوط به دوره ساسانی است و از مصالح قلوه سنگ ملات گل وگچ وخشت است. دارای آب انبار و اتاقک است و کاربری نظامی داشته است.

دریاچه هرم:

بزرگترین دریاچه فصلی استان فارس با 130 کیلو متر مربع مساحت در 2 کیلومتری شمال کاریان است. این دریاچه 28 کیلومتر طول و 1 کیلومتر عرض دارد و ارتفاع آن نسبت به سطح آب خلیج فارس 750 متر است. دریچه هرم در شمال کاریان واقع شده است. پرندگان آبی کیشم، خانواده کله سبز، خانواده حواصیل و فلامینگو و مرغابی داراست.

بنارویه:

بنارویه مرکز بخش بنارویه است که در 28 درجه شمالی و 54 درجه شرقی قرارگرفته است. بنارویه با فاصله255 کیلومتری از مرکز استان(شیراز) و نیز 75 کیلومتر لار واقع شده است و به فاصله 3 کیلومتری فرعی از جاده آسفالته شیراز به لار قرار دارد.

کاروانسرای شاه عباسی:

این اثر در مرکز بنارویه واقع گردیده است و متعلق به دوره صفویه است. پلان بنا چند ضلعی با حیاط مرکزی است.

امامزاده بختیارویه:

این اثر در بختیارویه واقع شده است و به فاصله 75 کیلومتری لار قرار دارد. بنا متعلق به سید فرج ا... امام زاده بختیارویه است که برروی چهار طاقی، ساقه شالی و بلند وگنبد است.

چهار طاقی وخندق:

مجموعه خندق با انبوه سفال باقیمانده از دوره تاریخی است و چهار طاقی و آب انبار و دولاب در کنار خندق برروی کوه نمایان است.

بیرم:

مرکز بخش بیرم در 53 درجه شرقی و 27 درجه شمالی قرار گرفته است. بیرم یکی از بخشهای شهرستان لارستان در استان فارس می باشد که در ناحیه گرم وخشک ایران قرار دارد. و با فاصله 360 کیلومتری از مرکز استان (شیراز) و همچنین در قسمت جنوب غربی مرکز شهرستان با 120 کیلومتری واقع شده است.

قلعه کریشکی (موزه کریشکی) :

این قلعه در روستای کریشکی و متعلق به دوره قاجاریه است از مصالح آجر و خشت ساخته شده است و به همت آقای دلیر تبدیل به موزه گردیده است.

آسیاب فاریاب :

این اثر در 5 کیلو متری بیرم واقع شده است و متشکل از چند رشته قنات و آسیاب است که از مصالح سنگ وگچ ساخته شده است.

زیارتگاه سید عفیف الدین (ع)(شاه زندو) :

شاه زندو نسبت او بر امام هفتم (ع) می رسد دارای گنبد رک وشبستان با طاق و تویزه زیباست .

سد گمپو :

سد گلی گمپو در شمال بیرم قرار دارد. این سد با دوازده متر ارتفاع و با مصالح سنگ و ساروج بنا شده است این اثر متعلق به دوره ساسانی است .

جویم :

یکی از بخشهای شهرستان می باشد که در ناحیه گرم و خشک و بیابانی قرار دارد . شهر جویم از لحاظ موقعیت جغرافیای در قسمت جنوب استان فارس و بافاصله 230 کیلو متری از شیراز و درقسمت شمال شرقی مرکز شهرستان لارستان با فاصله 95 کیلومتری واقع شده است.

کاروانسرای خواجه ابوالحسن:

کاروانسرای چهار ایوانه متعلق به دوره زندیه که در جویم واقع شده است. این کاروانسرا از چهار گنبد خانه حجیم و 24 حجره تشکیل شده و سبک معماری آن بسیار زیباست.

کاروانسرای رضا قلی خان:

این اثر در مرکز جویم واقع شده است. از نوع پلان حیاط مرکزی است و از مصالح سنگ وگچ ساختخ شده است.

آبشار رحمت آباد:

آبشار رحمت آباد جویم در 95 کیلومتری شمال غربی لار و در 19 کیلومتری جویم واقع شده است که دو آبشار طبیعی فعال در این مجموعه وجود دارد. درخت سرو کهنسال و دیگر پوشش گیاهی و درختان لیمو و بادام کوهی در این منطقه فراوان است.

آتشکده آذر فرنبغ کاریان:

این بنا یکی از سه آتشکده بزرگ ومعروف ایران باستان متعلق به دوره ساسانی است و مخصوص روحانیون و دانایان بوده است. روستای کاریان در 153 کیلومتری لار و 313 کیلومتری شیراز می باشد.

خندق:

این اثر متعلق به دوره ساسانی است و در ارتباط با آتشکده بوده است..

No comments: