توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, September 22, 2009

مایه(تیله)

عنوان بازی: مایه(تیله)

وسایل بازی:مایه سنگی یا شیشه ای (تیله)

شرح بازی: در بازی فوق از گلوله ای که گاهی شیشه ای و گاهی سنگی بود که به آن مایه یا تیله می گفتند و 5 گودال کوچک اندازه یک نعلبکی در امتداد هم به فاصله معین حفر می کردند که گودال اول شوش گودال دوم تیرباز- گودال سوم دم باز- گودال چهارم سین باز و گودال پنجم غار نامیده می شد .

اختیار غار پنجم از همه بیشتر بود. هر بازیکن مایه خود را لب گود قرار میداد و شخص شروع کننده با ضربه زدن به مایه خود سعی می کرد مایه دیگران را هدف بگیرد.اگر تیله دیگر بازیکنان در چاله می افتاد آن خانه(چاله) از آنِ شخص شروع کننده می شد ولی اگر مایه او بدون برخورد با مایه بازیکنی به درون چاله می رفت آن را بیرون آورده و از محلی نزدیکترمایه بازیکن دیگر را می زد و آن را در چاله می انداخت تا مایه آخر که در چاله جا می گرفت و آن شخص برنده می شد.

اما اگر در ضربه اول مایه شروع کننده منحرف میشد، نفر دوم بازی را شروع میکرد و تا زمانی که مایه ، باز منحرف شود یا تمام خانه ها را بگیرد بازی ادامه می یافت. در آخر شخص برنده جایزه ای از طرف دیگر بازیکنان دریافت می کرد. این جایزه عبارت بود از پوست شکلات یا شکلات یا درب شیشه نوشابه !!

این بازی در تابستان ها بیشتر انجام می شد.

1 comment:

Unknown said...

سلام
روز جهانی گردشگری مبارک