توجه================توجه

در انتهای صفحه قسمت ((oldpost))قرار دارد که مطالب قدیمی در آن است. همچنین برای راحت تر بودن میتوانید از آرشیو موضوعی استفاده کنید. در ضمن برای نظر دادن باید گزینه ی. اگه باز هم مشکل داشتید میتونید میل بزنید.

Tuesday, September 22, 2009

منطقه حفاظت شده هرمد لارستان:

موقعیت جغرافیایی:

منطقه حفاظت شده هرمد لارستان با وسعت تقریبی 150000 هکتار در جنوب شرقی استان فارس قرار گرفته است و 40 کیلو متری شرق لارستان قرار گرفته است و همجنین در جنوب رشته کو ه های زاگرس قرار گرفته است ارتفاع بالا ترین نقطه ان (کوه شب)2681 متر می باشد و در ضلع جنوبی منطقه قرار دارد این منطقه بین دو استان فارس و هرمزگان واقع شده است وضعیت اب و هوایی منطقه گرم و خشک است بارندگی در ان بسیار کم و سیلابی است وجود گنبد هی نمکی باعث شور شدن رودخانه های فصلی و کوچک شده ایت در منطقه حفاظت شده هرمد جز کوه شب کوه بلندی وجود ندارد کوه شب کوهی بسیار صعب العبور است و منابع اب ان در اتفاعت محدود می باشد.

تاریخچه منطقه:

پس از اینکه مشخص گردید قوچ لارسان زیر گونه ای از قوچ و میش جهان است در سال های 1350تا 1351 سازمان حفاظت محیط زیست مصمم شد که منطقه ای حفاظت شده در لارستان و یا در ان بخش از استان هرمزگان که زیستگاه این گونه است تاسیس نماید در تاریخ 4/10/53 شورای عالی محیط زیست این منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده هدمد لارستان به تصویب رساند.

گونه های جانوری :

در مورد حیات وحش هرمود تاکنون مطالعه کاملی صورت نگرفته است اما بر اساس اطلاعات موجود ارتفاعات صخر های و پرتگاه های منطقه با پوشش انبو هی که دارند زیستگاه مناسبی برای بز و پازن می باشند دامنه ها و تپه ماهور ها و کوه های کم ارتفاع سیاه تک نهریز و گرو مناسب ترین زیستگاه برای قوچ و میش می باشند و دشت های منطقه نیز زیستگاه جبیر می باشند در این منطقه کفتار روباه معمولی شاه روباه انواع گر به وحشی تشی خارپشت هوبره چاخ لق انواع کوکر قمری چکاوک انواع پرندگان شکاری و لاشخور نیز مشاهده می شود

.

گونه های گیاهی:

اکاسیا کنار گز انار شیطان استبرق کهور قیچ کلخونگ فرفیون گوش بره بهمن درمنه و اویش.

چشم انداز های بدیع و دیدنی:

مهمترین جاذبه ای که می توان به ان اشاره نمود مشاهده کوچکترین قوچ دنیا در زیستگاه طبیعی مشا هده گونه های با اهمیتی همچون گربه وحشی هوبره چاخ لق و انواع پرنده مهاجر ابزی از قبیل اردک اگرت حواصیل ها ابچیلیک ها و لک لک سیاه در رودخانه شور و رودخانه ی تنگ دالان می باشد.

No comments: